دعای فرج
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

باعرض سلام ادب و احترام

خواهشمندم حتما حتما نظراتتان را پیرامون وبلاگ و مطالب آن مرقوم فرمائید.

باتشکرات فراوان

مدیر وبلاگ: امیر رضاقلی







      

تعریف جنگ نرم:

پرفسور حمید مولانا در کتاب «اطلاعات عالمگیر و ارتباطات جهانی» در سال 1986 قدرت نرم را به قدرت بر شکلدهی و تغییر ایدهها و ترجیحات طرف مقابل تعریف کرد.

جوزف نای: قدرت نرم را به «توانایی شکلدهی ترجیحات دیگران» تعریف کرد. جوزف نای قدرت سخت را به «قدرت برای اجبار» و قدرت نرم را به «قدرت برای جذب و اقناع» تعریف میکند.

«جنگ نرم، استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و دیگر اعمالی است که منظور اصلی آن تاثیرگذاری بر عقاید، احساسات، تمایلات ورفتار دشمن،گروه بی طرف و یاگروههای دوست است به نحوی که برای برآوردن مقاصد و اهداف ملی پشتیبان باشد»

*واژه‌های هم معنا:

در اصطلاحات نظامی و سیاسی، اصطلاحاتی از قبیل «جنگ روانی»، «عملیات روانی»، «انقلاب مخملی»، «انقلاب رنگی» و «جنگ رسانهای» همگی از اشکال و انواع جنگ نرم و بعضاً به صورت ناشیانهای به عنوان مرادف جنگ نرم به شمار میروند. در همة این موارد هدف این است که اراده و خواست مهاجمان بدون استفاده از ابزار و وسایل نظامی بر دیگران تحمیل شود.(که یعنی همان تهاجم فرهنگی. البته این را بدانید که در این کتاب سعی شده تهاجم فرهنگی که نقش موثری در تهاجم های اقتصادی، سیاسی و... دارد، تقریبا مترادف جنگ نرم در نظر گرفته شود که شاید از نظر برخی کارشناسان دارای اشکال باشد.)

جنگ نرم و حدود و مرزهای آن:

دشمن در جنگ نرم تلاش دارد با استفاده از ابزارهای فرهنگی و ارتباطاتی پیشرفته و با شایعه و دروغ پراکنی واستفاده از برخی بهانه ها، میان آحاد مردم تردید، بدبینی و اختلاف ایجاد کند. (مقام معظم رهبری)

آموزه های قرآنی به جنگ نرم در حوزه دشمن شناسی و مقابله با دشمن، توجه داشته است. آیات بسیاری به این مسئله از دو زاویه دید مختلف نگریسته است. به این معنا که اگر دشمن برخی از ساز وکارهای جنگ روانی را در جنگ نرم به کار می گیرد، جامعه اسلامی نیز در دفاع و مقابله با دشمن می بایست از همه امکانات بهره گیرد و در جنگ نرم، به حکم مقابله به مثل «فمن اعتدی علیکم فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدی علیکم و اتقواالله و اعلموا ان الله مع المتقین» عمل نماید. (بقره، آیه 194)

البته در این آیه و آیات دیگر بر این مورد مهم توجه و تاکید شده است که مومنان به حکم تقوای الهی، از هرگونه رفتار های ضد اخلاقی و عقلانی که هنجارها و ارزش های اساسی بشریت را تضعیف می کند و یا از میان برمی دارد باید پرهیز کنند. بنابراین خطوط قرمزها و محدودیت هایی را برای این مقابله به مثل در همه حوزه ها از جمله جنگ نرم معین کرده است که مومنان نمی توانند از آن مرزها گذر کنند و همانند دشمنان خدا و دین، عمل نمایند؛ به عنوان نمونه قتل و غارت بی گناهان و زنان و کودکان در فرهنگ ضد بشری دشمنان اسلام صورت می گیرد ولی مومنان مجاز نیستند که این گونه رفتار کنند. در جنگ نرم نیز دشمنان به شیوه های زشت و ناپاکی روی می آورند که حریم های انسانی و نیز قداست و کرامت بشری را می شکند و به تهمت و افترا های ناموسی و همانند آن رو می آورند، در حالیکه مومنان بر اساس آموزه های اسلامی و محوریت تقوای عقلانی و عقلایی و شرعی نمی تواند در جنگ نرم از آن ها بهره گیرند.

مخاطبان جنگ نرم:

مخاطبان جنگ نرم گروه های مختلف جامعه هستند ولی بیش ترین تاثیر را در میان افراد و اقشار جامعه، گروه هایی چون سست ایمان ها، دو چهرگان، خواص مغرور، بیماردلان و مانند ایشان می پذیرند. از این رو خداوند از مومنان می خواهد تا با تقویت توحید خویش، ربوبیت خداوندی را در همه چیز احساس کنند و دلگرم به حضور و قدرت الهی در هر کاری باشند.

و در کلامی دیگر، آسیب پذیرترین و بیشترین مخاطبان، نوجوانان وجوانان هستند که هنوز آن گونه که شایسته است فرهنگ خودی را زیر ذره بین قرار نداده اند.

 هدف از جنگ نرم:

تردید در شیوه زندگی و نظام سیاسی، ایجاد بدبینی نسبت به مسئولان، ایجاد اختلاف و تفرقه برای تسلط بر جامعه و منابع آن از جمله اهداف جنگ نرم می باشد. در این روش دشمن به سادگی و آسانی بی آن که حتی هزینه های سنگین نظامی و جانی و مالی را تحمل کند، با بهره گیری از احساسات و عواطف جامعه می کوشد تا مقاصد شوم خود را تحقق بخشد.

قرآن و ضرورت آمادگی دائمی برای جنگ نرم و سخت:

حفاظت از منافع مادی و معنوی فرد و اجتماع در آموزه های دستوری قرآن مورد توجه بوده و بر آن تاکید شده است. از آن میان می توان به آموزه های دستوری قرآن به جنگ های روانی و ترساندن دشمن از هرگونه تحرکات مخرب و ایجاد تنش در جامعه اشاره کرد. بسیاری از آیات قرآن که به شکل انذار وارد شده است، نوعی جنگ روانی را مدّ نظر دارد.

در آیه 60 سوره انفال، قرآن به مسئله جنگ روانی اشاره داشته و می فرماید: ترهبون به عدوالله و عدوکم؛ تا دشمنان خدا و خودتان را بترسانید.

در حقیقت قرآن، آمادگی نظامی را که به دو شکل شمار کمیّ نظامیان آموزش دیده و آماده و تهیه تجهیزات نظامی پیشرفته صورت می گیرد، به عنوان عوامل موثر در حوزه جنگ روانی مورد ارزیابی و تحلیل قرار می دهد و به نقش بازدارنده آن اشاره می کند. روشن است که آمادگی در همه جهات می تواند دشمنان را از تجاوز به مرزهای جغرافیایی و معنوی مسلمانان باز دارد. در آیات قرآن با تاکید بر جنگ روانی این مسئله نمایانده می شود که انسان ها به طور طبیعی گرایش به روحیه تجاوزگری دارند و برای خاموش کردن و از میان بردن بستر های مناسب آن باید همه امکانات پیشرفته و سلاح های بازدارنده فراهم آید. هدف از تهیه نفرات و تجهیزات آن است که به دشمن هشدار داده شود که هرگونه جنگ و دامن زدن به آن نه تنها برای او منافع اقتصادی و یا معنوی نخواهد داشت بلکه منافع مهم تری از دست خواهد داد.

در حقیقت قرآن بیان می کند که آمادگی نظامی مسلمانان نه برای تهاجم و تجاوز بلکه برای دفاع از منافع امت است، به گونه ای که رویارو نشدن دشمنان با چنین مسلمانان آماده ای به نفع دشمنان خواهد بود.

آمادگی نظامی به گونه ای باید باشد که هم دشمنان ظاهر و آشکار از هرگونه تجاوز و جنگی پرهیز کنند و هم دشمنان پنهان و منافقان، هوس حمله و تجاوز به حقوق مسلمانان واقعی و همکاری با دشمنان را نکنند؛ زیرا منافقان هرگاه مسلمانان را از نظر دفاعی و آمادگی ناتوان ببینند، هوس همکاری با دشمنان را در سر می پرورانند،ولی آمادگی مسلمانان، منافقان را وا می دارد تا برای منافع زودگذر خود هم که شده از همکاری با دشمنان پرهیز کنند.

بنابراین هدف از آمادگی همیشگی، جلوگیری از تجاوز وحمله دشمنان شناخته شده وناشناخته به حریم امت و جامعه اسلامی است.







      

بررسی نمونه ای از جنگ نرم درگذشته (عملیات روانی یهود در مبارزه با اسلام):

1. سجده به بتهای چوبی قریش

پس از هجرت رسول خدا(ص) به مدینه، جمعی از خواص یهود به مکه رفتند تا با مشرکان مکه بر ضد پیامبر اسلام هم پیمان شوند. یکی از مشرکان از یهود پرسید دین ما بهتر است یا آئین محمد(ص)؟ و خواص اهل باطل یهود که برای رسیدن به اهداف خویش آنچنان سازشکاری با هر جمعیتی نشان می دهند، براى جلب نظر بت‏پرستان در برابر بت هاى آنها سجده ‏کردند و آنچه را که درباره عظمت اسلام و صفات پیامبر(ص) دیده یا خوانده بودند زیر پا گذاشتند و حتى براى خوشایند بت‏پرستان، آئین خرافى و مملو از ننگ آنها را بر اسلام ترجیح ‏دادند.

آیه قرآن: آیا ندیدى کسانى را که بهره‏اى از کتاب (خدا) دارند (با این حال) به جبت و طاغوت(بت و بت‏پرستان) ایمان مى‏آورند و به مشرکان مى‏گویند آنها از کسانى که ایمان آورده‏اند هدایت یافته‏ترند؟!

2. تمسخر مومنین

 یهودیان از تمسخر بهره بسیار می بردند و در مسجد رسول خدا (ص) حضور می‌یافتند و به آنچه در آنجا می‌گذشت، گوش می‌دادند و مسلمانان را به مسخره می‌گرفتند و با توهم هایی که به میان می‌آوردند و با سؤالات‌ تردید برانگیزی که مطرح می‌کردند، تردید و دو دلی را در بین مسلمین رواج می‌دادند.

خداوند در قرآن کریم به این امر اشاره دارد :

یَأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا لا تَتَّخِذُوا الَّذِینَ اتخَذُوا دِینَکمْ هُزُواً وَ لَعِباً مِّنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَب مِن قَبْلِکمْ وَ الْکُفَّارَ أَوْلِیَاءَ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ وَإِذَا نَادَیْتُمْ إِلى الصلَوةِ اتخَذُوهَا هُزُواً وَلَعِباً ذَلِک بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لایَعْقِلُونَ.
‏اى کسانی که ایمان آورده‏اید، افرادى که آئین شما را به باد استهزاء و بازى مى‏گیرند از اهل کتاب و مشرکان، دوست و تکیه‏گاه خود انتخاب نکنید و از خدا بپرهیزید اگر ایمان دارید. و آنها هنگامى که نماز مى‏خوانید آنرا به مسخره و بازى مى‏گیرند، این بخاطر آن است که آنها جمعى هستند که درک نمى‏کنند.

3. فریب پیامبر اکرم(ص)

 یکی دیگر از تلاش های یهود، ایجاد خدشه در دین و آئین حضرت بود، آنان می اندیشیدند که می‌توانند حضرت را فریب دهند، بنابراین به حضور حضرت رسیدند و گفتند: ما دانشمندان و اشراف یهودیم و اگر ما از تو پیروى کنیم مطمئنا سایر یهودیان به ما اقتدا میکنند ولى در میان ما و جمعیتى، نزاعى است اگر در این نزاع به نفع ما داورى کنى ما به تو ایمان خواهیم آورد. اما پیامبر از این دوری می گزیند و خداوند از این توطئه سخن گفته و پیامبر را از فتنه گران بر حذر می دارد.

وَ أَنِ احْکُم بَیْنهُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ وَ لا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَ احْذَرْهُمْ أَن یَفْتِنُوک عَن بَعْضِ مَا أَنزَلَ اللَّهُ إِلَیْک فَإِن تَوَلَّوْا فَاعْلَمْ أَنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ أَن یُصِیبهُم بِبَعْضِ ذُنُوبهِمْ وَ إِنَّ کَثِیراً مِّنَ النَّاسِ لَفَسِقُونَ

‏و باید در میان آنها طبق آنچه خداوند نازل کرده، حکم کنى و ازهوسهاى آنان پیروى مکن و بر حذر باش که مبادا تو را از بعضی احکامى که خدا بر تو نازل کرده منحرف سازند و اگر آنها روى گردانند، بدان خداوند مى‏خواهد آنها را به خاطر پاره‏اى از گناهانشان مجازات کند و بسیارى از مردم فاسقند.

4. ایجاد شک و تردید

یهودیان براى متزلزل ساختن ایمان مسلمانان از هر وسیله‏اى استفاده مى‏کردند. یکی دیگر از ابزارهای آنان ایجاد شک و تردید بین مؤمنین است که ابتدا وانمود می‌کردند که مسلمان شده‌اند و پس از مدتی اعلام می‌کردند که از اسلام برگشته اند تا بدین طریق مسلمانان را به ارتداد جرأت دهند که قبح این کار را بشکنند، که قرآن به آن اشاره می کند.

وَ قَالَت طائفَةٌ مِّنْ أَهْلِ الْکِتَبِ ءَامِنُوا بِالَّذِى أُنزِلَ عَلى الَّذِینَ ءَامَنُوا وَجْهَ النَّهَارِ وَ اکْفُرُوا ءَاخِرَهُ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ
و جمعى از یهود گفتند: در ظاهر به آنچه بر مؤمنان نازل شده، در آغاز روز ایمان بیاورید و در پایان روز، کافر شوید شاید آنها از آیین خود باز گردند.

دانشمندان یهود با یکدیگر تبانى کردند که صبحگاهان خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برسند و ظاهرا ایمان بیاورند و مسلمان شوند، ولى در آخر روز از این آئین برگردند وهنگامى که از آنها سؤال شود چرا چنین کرده‏اند، بگویند: ما صفات محمد صلی الله علیه و آله را از نزدیک مشاهده کردیم وهنگامى که به کتب دینى خود مراجعه نموده و یا با دانشمندان دینى خود مشورت کردیم، دیدیم صفات و روش او با آنچه در کتب ما است تطبیق نمى‏کند و لذا برگشتیم، تا این موضوع سبب شود که عده‏اى بگویند اینها به کتب آسمانى از ما آگاهترند، لابد آنچه را مى‏گویند راست گفته‏اند و به این وسیله متزلزل مى‏گردند.

همه مى‏دانستند که آنها نسبت به کتب آسمانى و نشانه‏هاى آخرین پیامبر، آشنایى کامل دارند. یهود امیدوار بود که این امر حداقل ایمان تازه مسلمانان را سست کند.

5. برانگیختن خشم جاهلی

یهودیان می دیدند، اوس و خزرج که سالها با هم اختلافات شدیدی داشتند، اکنون در نهایت صفا و صمیمیت گرد هم جمع شده اند وآتش اختلافات شدیدى که در جاهلیت در میان آنها شعله‏ور بود به کلى خاموش شده است و این اتحاد آنان برگسترش اسلام تاثیر بسزائی دارد و اگر اینها به همین طریق پیش روند موجودیت یهود به کلی در خطر است.

شأس بن قیس می‌خواست با زنده کردن کینه‌های دیرینه در میان اوس و خزرج آتش اختلاف و جنگ را شعله ‌ور کند که با اقدام به موقع پیامبر اکرم(ص) این توطئه ناکام ماند. از این رو با یاد آوری حوادث خونین بغاث (محلى که جنگ شدید اوس و خزرج در آن نقطه واقع شد) و تجسم ان حوادث در برابر دیدگان آنان، خشم آنان را بر می انگیختند و چیزى نمانده بود که آتش خاموش شده دیرین بار دیگر شعله‏ور گردد. خبر که به پیامبر(ص)رسید، ایشان فورا با جمعى از مهاجرین به سراغ آنها آمد و با اندرزهاى مؤثر و سخنان تکان دهنده خود آنها را بیدار ساخت.

و قرآن بار دیگر، یهودیان را این گونه سرزنش می نماید:

قُلْ یَأَهْلَ الْکِتَبِ لِمَ تَکْفُرُونَ بِئَایَتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ شهِیدٌ عَلى مَا تَعْمَلُونَ, قُلْ یَأَهْلَ الْکِتَبِ لِمَ تَصدُّونَ عَن سبِیلِ اللَّهِ مَنْ ءَامَنَ تَبْغُونهَا عِوَجاً وَ أَنتُمْ شهَدَاءُ وَ مَا اللَّهُ بِغَفِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ‏

بگو اى اهل کتاب، چرا به آیات خدا کفر مى‏ورزید با آنکه خدا گواه بر اعمال شماست. بگو اى اهل کتاب، چرا افرادى را که ایمان آورده‏اند از راه خدا باز می دارید و می خواهید این راه را کج سازید در حالى که شما (به درستى این راه) گواه هستید و خداوند از آنچه انجام می دهید، غافل نیست.

پیمان عمومی نبی اکرم با یهود:

پیامبراکرم(ص) هنگام ورود به مدینه در صدد جلب قلوب و تبلیغ آیین خویش بود، اما از آنجایی که یهود ثروت زیاد و تسلط بر اقتصاد مدینه داشت و پیامبر هم می‌دانست اگر یهودیان را با خود متحد نکند، وحدت به طور کامل برقرار نمی‌گردد. اگر یهودیان را با خویش همراه نکند خطر قریش و بت‌پرستان و رسیدگی به وضع مسلمین امکان‌پذیر نمی‌باشد، بنابراین در ابتدای ورود به مدینه پیمان‌نامه‌ای را با یهود امضاء کرد: با هدف تعیین حدود و حقوق دسته‌ها و قبایلی چون اوس و خزرج و اعراب و یهود که آن را نخستین قانون اساسی می‌خوانند.

چند ماده مهم این پیمان چنین است:

1- مسلمانان و یهودیان، امت واحد به شمار می‌روند.

2- مسلمانان و یهودیان، در پیروی از دین خود آزاد هستند.

3- مهاجران قریش به رسم سابق خویش قبل از اسلام در پرداخت خون‌بها باقی هستند. اگر فردی از آنان کسی را کشت یا اسیر گردید باید به کمک هم خون بهای او را طبق عدالت و معروف بین مؤمنان بپردازد و اسیر خود را با پرداخت فدیه آزاد کند.

4- هیچ کس حق ندارد به غلام، فرزند یا دیگر اعضای خانواده کسی بدون اجازه او پناهندگی دهد.

5- امضا کنندگان این پیمان دفاع مشترک از مدینه را به عهده خواهند داشت.

6- مرجع رفع اختلاف در اختلافات احتمالی در میان امضا کنندگان این پیمان محمد(ص) خواهد بود.
این پیمان جزء اولین اقدامات پیامبراکرم(ص) در مدینه بود که در حفظ آرامش شهر تأثیر بسزایی داشت.

پیمان خاص نبی اکرم با یهود:

پس از استوارى و پایدارى اساس جامعه جدید اسلامى و اعتماد به آن و پس از به وجود آوردن عقیده و سیاست و نظامى هماهنگ و یکپارچه در میان مسلمانان؛ پیامبر گرامى چنان مصلحت دید که با غیر مسلمانان نیز، روابطى تنظیم و برقرار کند که صلح و امنیت، آسایش و خیر و سعادت بشریت و ایجاد سرزمینى دوستانه و یک رنگ[توأم با احترام و آزادى عقیده‏] را به ارمغان آورد و براى نیل به این هدف والا، قوانین گذشت و جوانمردى و چشم پوشى را -که در جهان مملو از تعصب و زیاده‏روى و حق پوشى بى‏سابقه بود- پى ریزى کند.

نزدیک‏ترین همسایه مدینه از میان غیر مسلمانان یهود بودند. هر چند نسبت به مسلمانان[و حتى نسبت به بشریّت‏] دشمنى قلبى و درونى داشتند و هنوز هیچ‏گونه دشمنى یا مقاومتى را از خود نشان نداده بودند. پیامبر(ص) در آن پیمان آزادى کامل عقیده و اموال را به خود آنان واگذاشت و به تبعید و مصادره اموال و دارایى و دشمنى با آنان مایل نبود. آنان در این پیمان متعهد شدند:

1-با دشمنان مسلمانان همکاری نکنند و مرکب، اسلحه و ابزار جنگی در اختیار آنان قرار ندهند.

2-هیچ گامی بر ضرر پیامبر و مسلمانان بر ندارند و پنهان و آشکار با زبان و با دست ضرری به آنان نرسد.

3-اگر بر خلاف این قرار داد عمل کنند، پیامبر(ص) حق هرگونه مجازات آنها را اعم از قتل آنها یا اسیر کردن زنان و کودکان و یا ضبط اموالشان خواهد داد.

بررسی نمونه ای از جنگ نرم در عصر حاضر ( انقلاب های رنگین ومخملی در کشورها):

**انقلاب گل رز گرجستان:

 1-در دوران رقابت انتخاباتی، بنیاد سوروس که مسئولیت پشتیبانی از انقلاب مخملین در گرجستان را عهده دار بود، با استفاده از افکار سنجی(نظرسازی)، پیروزی ائتلاف تروئیکا را پیشاپیش اعلام نمود. اما پس از انتخابات، نتایج شمارش آراء، بر پیروزی ائتلاف برای گرجستان نو دلالت می‌کرد. با اعلام نتایج اولیه انتخابات، ائتلاف تروئیکای گرجستان به نتیجه اعتراض نمود و دولت را متهم به تقلب در انتخابات کرد.

 2- ائتلاف تروئیکای گرجستان که از طریق رسانه‌های امریکایی و اروپایی حمایت می‌شدند، هواداران خود را به مبارزه منفی و نافرمانی مدنی فرا خواندند. جنبش سازماندهی شده کامارا توانست پانزده هزار نفر را در پایتخت به خیابانها بکشاند. آنان چند روز در مقابل ساختمان‌های دولتی از جمله ریاست جمهوری تجمع نمودند و به پلیس و ارتش گرجستان شاخه‌های گل رز اهداء می‌کردند.

**انقلاب نارنجی اوکراین:

 1- در سال 2004 و در جریان انتخابات رئیس جمهوری اوکراین، هیچ یک از نامزدهای انتخاباتی نتوانستند حد لازم را در مرحله اول کسب نمایند. یانوکویچ، نخست وزیر وقت و هوادار روسیه در دور اول8/39 درصد و ویکتور یوشچنکو، نامزد مورد حمایت آمریکا و غرب 2/39 درصد آراء را به دست آوردند و در نتیجه انتخابات به دور دوم کشیده شد.

 2- در مرحله دوم بنا بر اعلام غیر رسمی، یانوکویچ با کسب 4/49 درصد آراء بر یوشچنکو که 6/46 درصد آراء را کسب کرده بود، پیروز شد. اما این نتیجه از سوی یوشچنکو و طرفدارانش مورد قبول قرار نگرفت و آنان دولت یانوکویچ را به تقلب در انتخابات متهم نمودند.

با اعلام نتیجه انتخابات، جنبش پارا که از مدت‌ها قبل با حمایت مالی و تبلیغاتی امریکا سازماندهی شده بود، با حضور در خیابان‌های کیف، اقدام به تحصن و تظاهرات نمودند. متحصنین که تی شرت، باز و بند، کمر بند و هد بند نارنجی بر تن داشتند و با خود پرچم های نارنجی حمل می‌کردند خواستار اعلام پیروزی یوشچنکو از سوی کمیسیون انتخابات شدند اما کمیسیون انتخابات پیروزی یانوکویچ را رسما اعلام نمود و با اصرار این کمیسیون پارلمان اوکراین نیز نتیجه انتخابات را به تصویب رسانید.

 3- با اعلام نتیجه انتخابات از سوی پارلمان اوکراین، تظاهرات کنندگان مانع ورود یانوکویچ به دفتر نخست وزیری شدند و کشور اوکراین درشرایط جنگ داخلی و تجزیه به دو بخش شرقی (طرفداران یانوکویچ ) و بخش غربی ( به هواداری یوشچنکو) قرار گرفت. با فوق العاده شدن وضعیت کشور،‌ پارلمان اوکراین در رای خود تجدید نظر کرد و اعلام نمود که در انتخابات تقلب صورت پذیرفته است و از رئیس جمهور کوچما درخواست کرد تا کمیسیون انتخابات را منحل کند.

 4- با جانبداری وزیر دفاع از یوشچنکو، شرایط به سود غرب گرایان و افراد مورد حمایت امریکا تغییر کرد. در نتیجه دادگاه عالی اوکراین سرانجام در 7 دسامبر نتیجه انتخابات را باطل وتاریخ 26 دسامبر را برای برگزاری انتخابات مجدد اعلام نمود.

 5- انتخابات مجدد در تاریخ 26 دسامبر و با حضور 12000 ناظر بین المللی برگزار گردید و یوشچنکو با کمک تبلیغاتی رسانه‌های امریکایی و اروپایی 6/52 درصد آرا را کسب نمود و رئیس جمهور این کشور شد.

الف)چگونگی فرآیند انقلاب نارنجی اوکراین:

1-تزریق کمک‌های مالی امریکا و غرب به مخالفان دولت اوکراین (حدود 65 میلیون دلار)

2- انجام عملیات مشروعیت قهقرایی با متهم نمودن دولت اوکراین به خشونت، ترور مخالفان، فساد مالی، اداری و سیاسی.

3- القاء نا کار آمدی دولت.

4- تصویر سازی مطلوب از یوشچنکو و مخدوش نمودن چهره یانوکویچ توسط رسانه‌های امریکایی و غربی.

5- جابجایی افکاری عمومی از طریق پخش شایعه مسموم کردن یوشنچکو توسط دولت یانوکویچ.

6- القاء تقلب در انتخابات توسط دولت.

7- مخالفت با اعلام نتیجه انتخابات و درخواست ابطال انتخابات.

8- فراخوان مخالفان به نافرمانی مدنی و مبارزه منفی.

9- انعکاس گسترده تحولات اوکراین توسط سی ان ان، بی بی سی و یورو نیوز و هدایت افکار عمومی.

**چگونگی فرآیند انقلاب رنگی یا مخملی در ایران:

1- شبکه سازی و نهاد سازی برای انقلاب رنگی (سازماندهی NGOها و سازمان رأی 88)

2- آموزش عناصر جذب شده در شبکه ها و نهادهای سازماندهی شده در دبی، دهلی نو، امریکا، هلند و...

3- ترجمه و انتشار کتابها و فیلم های آموزش انقلاب مخملی.

4- دعوت بنیاد سوروس از تعدادی از روزنامه نگاران به آمریکا.

5- راه اندازی بی بی سی فارسی و تغییر سفیر انگلیس.

6- زیر سؤال بردن سلامت انتخابات در ایران با تشکیل کمیته صیانت از آراء و القاء تقلب در انتخابات.

7- بحران نمایی، تهدید نمایی و سیاه نمایی از وضعیت کشور و القاء ناکارآمدی دولت.

8- متهم نمودن دولت به دروغگویی و تقلب برای جابجایی افکار عمومی.

9- طراحی سناریوی اقدام ضدامنیتی و فریب اطلاعاتی در ماجرای پرواز اهواز(شباهت سازی با مدل اکراین).

10- نمادسازی برای تهییج افکار عمومی.

11- اعلام پیروزی قاطع در انتخابات قبل از انتخابات و درحین برگزاری انتخابات.

12- درخواست ابطال انتخابات.

13- فراخوان برای نافرمانی مدنی پس از اعلام نتایج انتخابات.